Handel internetowy na Amazon może być prowadzony w jednym z dwóch modeli, które różnią się między sobą jeżeli chodzi o zakres obowiązków realizowanych przez sprzedającego, jak i platformę. Można wyróżnić:
- FBM (ang. Fulfilment by Merchant);
- FBA (ang. Fulfilment by Amazon)
Model FBM polega na tym, że przedsiębiorca wysyła towary bezpośrednio ze swojego magazynu. Oznacza to, że musi posiadać w tym celu całą niezbędną infrastrukturę i wyposażenie, jak opakowania, zabezpieczenia towarów, taśmy. Pomoc platformy ogranicza się w zasadzie do udostępnienia etykiet US Postal oraz UPS.
Decydując się na FBM sprzedający zachowuje pełną kontrolę nad całym procesem przygotowania przesyłki do wysłania oraz ponosi mniejsze koszty z tym związane. Muszą jednak zadbać o wszystkie formalności związane z prowadzeniem biznesu, nie tylko te krajowe, ale także związane z handlem międzynarodowym. Model FBM jest polecany dwóm grupom przedsiębiorców: osobom, które oferują unikatowe towary na niewielką skalę lub te, które dopiero zaczynają biznes.
Z kolei FBA polega na tym, że całość obowiązków spedycyjnych przejmuje zespół Amazon, który zajmuje się pakowaniem, wysyłką oraz transportem przesyłek. Przedsiębiorca jedynie dostarcza swoje towary do magazynów firmy. To model przeznaczony przede wszystkim dla przedsiębiorców, które obsługują duży wolumen zleceń.
Korzystanie z modelu FBA wiąże się często z koniecznością przemieszczania towarów przez teren wielu państw między magazynami, co z kolei pociąga za sobą ryzyko konieczności każdorazowej rejestracji jako podatnik VAT w każdym z tych krajów. Wprawdzie Amazon pomaga firmom w tym zakresie, nadal jednak przedsiębiorca powinien znać obowiązujące procedury i przepisy, aby mieć pewność, że podatki są rozliczane prawidłowo. Realizowanie tych obowiązków jest o tyle problematyczne, że w każdym państwie UE obowiązują inne stawki VAT. Brak kontroli nad procesami księgowymi w firmie może doprowadzić do powstania zaległości podatkowych i to nie tylko w Polsce.
W praktyce większość początkujących przedsiębiorców decyduje się właśnie na rozwiązanie FBM.