Polscy przedsiębiorcy, którzy chcą dotrzeć od razu do szerokiego grona odbiorców, mogą oferować swoje towary na platformie sprzedażowej Amazon. Sprzedaż poprzez ten marketplace wiąże się jednak z koniecznością realizacji określonych obowiązków, także rachunkowych. Co należy wiedzieć, wdrażając księgowość Amazon i czy powadzić ją samodzielnie?
Czym jest księgowość Amazon?
Platforma Amazon oferuje możliwość wystawiania swoich towarów przedsiębiorcom. Nie nakłada przy tym wymagań co do formy organizacyjno-prawnej biznesu. Osoby początkujące najczęściej decydują się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka kapitałowa wyróżnia się m.in. niskim podatkiem CIT (9%) i brakiem ZUS. Z kolei działalność jednoosobowa jest prosta i tania w obsłudze. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zdecydować się na inny model prowadzenia firmy.
Warto pamiętać, że platforma Amazon jedynie udostępnia przedsiębiorcom możliwość ekspozycji i reklamy swoich towarów, ale to na sprzedającym spoczywa obowiązek dochowania wszelkich formalności zarówno w aspekcie podatkowym, jak i rachunkowym.
Księgowość Amazon. Jakie modele biznesu może wybrać przedsiębiorca?
Handel internetowy na Amazon może być prowadzony w jednym z dwóch modeli, które różnią się między sobą jeżeli chodzi o zakres obowiązków realizowanych przez sprzedającego, jak i platformę. Można wyróżnić:
- FBM (ang. Fulfilment by Merchant);
- FBA (ang. Fulfilment by Amazon)
Model FBM polega na tym, że przedsiębiorca wysyła towary bezpośrednio ze swojego magazynu. Oznacza to, że musi posiadać w tym celu całą niezbędną infrastrukturę i wyposażenie, jak opakowania, zabezpieczenia towarów, taśmy. Pomoc platformy ogranicza się w zasadzie do udostępnienia etykiet US Postal oraz UPS.
Decydując się na FBM sprzedający zachowuje pełną kontrolę nad całym procesem przygotowania przesyłki do wysłania oraz ponosi mniejsze koszty z tym związane. Muszą jednak zadbać o wszystkie formalności związane z prowadzeniem biznesu, nie tylko te krajowe, ale także związane z handlem międzynarodowym. Model FBM jest polecany dwóm grupom przedsiębiorców: osobom, które oferują unikatowe towary na niewielką skalę lub te, które dopiero zaczynają biznes.
Z kolei FBA polega na tym, że całość obowiązków spedycyjnych przejmuje zespół Amazon, który zajmuje się pakowaniem, wysyłką oraz transportem przesyłek. Przedsiębiorca jedynie dostarcza swoje towary do magazynów firmy. To model przeznaczony przede wszystkim dla przedsiębiorców, które obsługują duży wolumen zleceń.
Korzystanie z modelu FBA wiąże się często z koniecznością przemieszczania towarów przez teren wielu państw między magazynami, co z kolei pociąga za sobą ryzyko konieczności każdorazowej rejestracji jako podatnik VAT w każdym z tych krajów. Wprawdzie Amazon pomaga firmom w tym zakresie, nadal jednak przedsiębiorca powinien znać obowiązujące procedury i przepisy, aby mieć pewność, że podatki są rozliczane prawidłowo. Realizowanie tych obowiązków jest o tyle problematyczne, że w każdym państwie UE obowiązują inne stawki VAT. Brak kontroli nad procesami księgowymi w firmie może doprowadzić do powstania zaległości podatkowych i to nie tylko w Polsce.
W praktyce większość początkujących przedsiębiorców decyduje się właśnie na rozwiązanie FBM.
Co z podatkiem VAT w księgowości Amazon?
W kontekście rozliczeń podatku VAT na potrzeby handlu za pośrednictwem platformy Amazon warto wspomnieć o procedurze VAT OSS (ang. One Stop Shop) obowiązującej na terytorium Unii Europejskiej. Do kwoty stanowiącej równowartość 10 tysięcy euro przedsiębiorca stosuje wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość. Powyżej tej kwoty konieczne jest wdrożenie VAT OSS i wybór jednej z dwóch opcji:
- zarejestrowanie firmy do VAT w każdym państwie członkowskim, w którym są oferowane towary przedsiębiorcy;
- zarejestrowanie się do systemu VAT OSS, w którym rozliczana jest cała sprzedaż do konsumentów na terenie UE.
Zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem dla FBM jest druga możliwość, która pozwala na rejestrację wyłącznie w kraju, z którego wysyłane są towary i rozliczanie wszystkich formalności w jednym urzędzie skarbowym. W przypadku modelu FBA nadal trzeba jednak płacić podatek do wszystkich urzędów lokalnych, choć procedura VAT OSS zwalnia z obowiązku rejestracyjnego w państwach, w których Amazon nie ma swoich magazynów.
Księgowość dla firm sprzedających na Amazonie. Czy warto prowadzić ją samodzielnie?
Samodzielne prowadzenie transgranicznego biznesu e-commerce jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Aby móc w pełni skupić się na rozwoju firmy warto rozważyć współpracę z biurem rachunkowym, które zajmie się kompleksową obsługą księgowości i kadr. Wsparcie specjalistów może polegać przede wszystkim na:
- pomocy w wyborze odpowiedniej formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa i jego założeniu;
- prowadzeniu księgowości uproszczonej lub pełnej;
- rozliczaniu przychodów, kosztów i pracowników;
- rozliczanie zobowiązań podatkowych i składanie deklaracji.
Przedsiębiorca, który chce czuć się bezpiecznie, powinien wybrać biuro rachunkowe z wieloletnim doświadczeniem w zakresie obsługi podmiotów z branży e-commerce.