Błędy w fakturach to bardzo częsty problem, który może pojawić się w każdym przedsiębiorstwie. Mimo że przepisy ustawy o VAT nie przewidują możliwości anulowania faktury, a jedynie dokonania drobnej korekty to w praktyce dopuszcza się do całkowitego anulowania niepotrzebnie wystawionej faktury. Należy jednak pamiętać o tym, że jest to sytuacja wyjątkowa i wymagane jest, aby zostało to zaakceptowane przez organy podatkowe.
Z poniższego artykułu dowiesz się, w jakich sytuacjach możliwe jest anulowanie faktury.
W jakich sytuacjach można anulować fakturę?
Anulowanie faktury to kwestia, która interesuje wielu przedsiębiorców. Jak się okazuje, fakturę można anulować, ale w ściśle określonych sytuacjach. Należy o tym pamiętać, by później uniknąć ewentualnych skutków prawnych, które mogą nieść ze sobą poważne konsekwencje.
Zatem kiedy można anulować fakturę?
Jak wskazują przepisy, faktura VAT może zostać anulowana, gdy dotyczy ona jeszcze niedokonanej czynności i faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Faktura nie zostaje wprowadzona do obrotu prawnego, jeśli:
- została wysłana, ale kontrahent jej nie odebrał;
- została wysłana i odebrana przez kontrahenta, który następnie odesłał ją do nadawcy i właściciel firmy posiada dwóch oryginalnych egzemplarzy faktury.
Sytuacje, w których niemożliwe jest całkowite anulowanie faktury:
- Wystawienie faktury elektronicznej
Odbiorca nie może zwrócić oraz wygenerować dokumentu wysłanego przez nadawcę, dlatego zabronione jest anulowanie faktur elektronicznych. Wystawienie faktury elektronicznej jest równoznaczne z wprowadzeniem jej do obrotu podatkowego, co uniemożliwia jej anulowanie. Dlatego warto pamiętać o tym, by dokładnie sprawdzić wszystkie informacje wprowadzone do faktury elektronicznej.
- Występowanie błędów w fakturze
Ustawa o VAT jasno mówi, że nie ma możliwości anulowania wystawionej faktury, która zawiera błędy. W takim przypadku możliwe jest jedynie wystawienie faktury lub noty korygującej.
Jak anulować fakturę?
Właściciele różnych firm zastanawiają się, w jaki sposób można anulować fakturę, by działać zgodnie z prawem. Jak się okazuje, anulowanie faktury jest bardzo proste. Bardzo ważne jest, aby zastosować się do poniższych wskazówek.
- Aby anulować fakturę, należy przekreślić oba egzemplarze faktury, tak by mieć pewność, że nie posłużą one już jako dokumenty sprzedaży.
- Kolejną bardzo ważną kwestią jest umieszczenie na fakturze odpowiedniej adnotacji oraz daty anulowania faktury.
- Ostatnim z elementów, o którym należy pamiętać, jest podpis osoby upoważnionej do wystawienia faktury.
Dodatkowym bardzo ważnym aspektem jest zachowanie anulowanej faktury wraz z innymi dokumentami. Warto również pamiętać o tym, że anulowanej faktury nie trzeba ewidencjonować.
Jak można zauważyć, anulowanie faktury jest możliwe w niektórych przypadkach i czynność ta jest bardzo prosta. Jednak, jeśli chcesz mieć pewność, że wszystko zostanie wykonane zgodnie z prawem, to warto skorzystać z pomocy specjalistów.