Założenie spółki zoo to zawsze odważna decyzja, a dla wielu osób to często również pierwszy krok do spełniania marzeń o niezależności, rozwijaniu własnej działalności czy budowaniu nowej jakości w branży we współpracy ze znajomymi fachowcami. Być może jest to dla nich również pierwszy krok do zdania sobie sprawy z tego, z czym wiąże się pełna księgowość spółki zoo i czym grożą błędy popełnione w tym zakresie. Niestety, zmieniające się regulacje prawne dokładają dodatkowy czynnik stresowy do tego, że prowadzenie ksiąg rachunkowych samo w sobie jest dużym wyzwaniem. Należy w nich bowiem ewidencjonować:
- wszelkie dokumenty sprzedaży i zakupu,
- dokumenty wpłaty i wypłaty środków do i z przedsiębiorstwa,
- dowody rozliczeń z innymi firmami i instytucjami,
- wyciągi bankowe,
- spisy operacji magazynowych (jeśli takowe mają miejsce),
- dowody wypłat dla pracowników
W księgach rachunkowych każdą z ewidencjonowanych kwot należy rozłożyć na wartość podatku VAT (jeśli jest się VAT-owcem) oraz kwotę netto. Informacje zebrane w ciągu roku służą do sporządzenia sprawozdania finansowego, które należy złożyć w Krajowym Rejestrze Sądowym. Prowadzenie ksiąg nie należy do najprostszych zadań, jednak jest wymogiem ustawowym i jeśli się go nie wypełni lub zrealizuje niepoprawnie, mogą za to grozić kary finansowe. Dlatego należy sumiennie prowadzić księgowość, spółka zoo niestety się bez niej nie obejdzie. Obowiązków jest sporo i należy wiedzieć, jak zabrać się do wszystkich procedur, żeby wszystko przebiegło pomyślnie.